Sajtóvisszhang

  • Mesélj a kezdetekről, hogyan lettélvállalkozó?
    • A műszaki érdeklődésemnek megfelelően rádió-tv szerelőnek tanultam a gimi után. Miután szakmát szereztem a Tolna Megyei Szolgáltató Ipari Szövetkezetnél dolgoztam nyolc évig, majd 1987-től kiváltottam a mellékállású egyéni vállalkozói engedélyt. Idén jubilálok, mivel Bonyhádi Ipartestületnek 25 éve tagja vagyok!
  • Hogyan változott a tevékenységed, a szolgáltatási kínálatod az évtizedek folyamán? Milyen nagyobb profilváltásokat kellett megvalósítanod? Mennyiben változott a piac és a vásárlói szükségletek?
    • A szerviz-tevékenység felfutása miatt, az igények kielégítésére 2002-ig kiképeztem 6 szakmunkást, és általában egy-két fő tv-szerelőt alkalmaztam, a szervizemben. A szocialista műszaki értékesítési hálózat szétesése után, 1994-ben COLOR Műszaki Szaküzlet és Szerviz néven műszaki értékesítésbe kezdtem, új bérelt helyiségbe költözött a vállalkozásom, s a fogyasztói piac szükségleteinek biztosítására egyre nagyobb üzlethelyiségekre volt szükség. Mindig törekedtem arra, hogy ne egy lábon álljak, ezért 2000-ben pályáztam a Pannon GSM-nél egy bonyhádi üzlet megnyitására, melyet 13 éve, mint Telenor Partner üzemeltetek.
  • Mennyire nehéz a piaci változásokat követni? Mekkora kockázatot jelent egy-egy tényező az üzleti tevékenység során?
    • Ha az ember a piacról él, mindig előrébb kell lennie egy lépéssel, előrébb kell látnia és gondolkodnia, de még így is jöhetnek olyan előre nem látható történések, amelyek bizonyos esetekben kikerülhetetlenek, megoldhatatlanok tűnnek. Számomra ilyen volt az, amikor a választási „ígérgetések” miatt hirtelen háromszorosára növekedett fizetésekre reagálva is megjelentek Magyarországon a nagy műszaki értékesítő láncok, a Bankok és a Média is hiteles értékesítésre buzdítottak hatalmas THM-el. A lakosság, és én is azt hittem itt a „Kánaán”, és ezért én is a vásárlóerő Bonyhádon tartására, fejlesztésbe kezdtem. Kibéreltem a volt Gödör ABC felét (315 nm) ahova a ráköltött 1,5 millió forintos beruházásom után nem volt módom műszaki értékesítési tevékenységgel beköltöznöm, mivel folyamatosan beázott. Bíztam abban, hogy a bérbeadó megszünteti a beázást, tovább béreltem 4 évig, megfizetve még további kb. 5 millió forintot! Most már tudom, talán ez volt a legnagyobb ballépésem a vállalkozásom során!      - 2008-ra az előzményeknek köszönhetően és a válság hatásra az éves értékesítési bevételünk az ötödére esett vissza 3 év alatt. - Ezt a kiesést igyekeztem pótolni parabolaszerelő tevékenységgel. 2400 DIGI TV-t szereltünk fel, jelenleg a Telenor Szaküzletben MinDig Tv-t is értékesítünk az internet csomagjaink mellé) a TV szerelői szakma hanyatlása miatt magamat és kollégáimat is átképeztem klímaszerelővé! - 2002-2013-ig több mint 1000 klímakészüléket szereltünk föl, melyek nagy részét karbantartjuk és szervizeljük, ha szükséges! A Műszaki szaküzleti tevékenységet 15 évi bonyhádi meghatározó szerepe után 2008. december 31-el megszüntettem! Nehéz döntés volt, különösen nehéz emberileg megélni, hiszen mindenkinek családot kell eltartania, az alkalmazottaknak is, nekem is, Ez az életemben emberpróbáló időszak volt.
  • Milyen új tevékenységbe fogtál a műszaki értékesítés után?
    • A megújuló energiák közül a napenergia felé orientálódtam. A klímával, amely elvében tulajdonképpen egy hőszivattyú, fűteni is lehet. Egy mai „A” kategóriás inverteres klíma 1 kW villamos áramból akár 4 kW fűtési,- hűtési energiát tud előállítani, tehát ha jobb a hatásfoka (COP), mint 1,6 akkor olcsóbb vele fűteni, mint gázzal. Hőszivattyúval történő fűtéshez csak az elektromos áramot kell megvásárolnunk, de miért vásárolnánk meg, ha napelemes rendszerrel jelentős energiát spórolhatunk vagy akár „teljesen költségmentessé” is tehetjük azt.
  • Napkollektorok vagy napelemek? Van különbség a kettő között?
    • Gyakran keverik össze a napkollektort és a napelem kifejezést. Míg a napkollektor csak melegvizet szolgáltat, addig a napelemet fotovoltaikus félvezető diódák alkalmazásával elektromos áram termelésére használják, ami mindenre felhasználható. Kollégámmal Guth Zoltánnal együtt mindkettő kivitelezésére akkreditált végzettséget szereztünk, de mi csak napelemmel foglalkozunk.
  • Mi az, amit kínáltok ezen a területen?
    • Egy fogyasztó (cég, család) számára napelemekből álló rendszer tervezése és telepítése, engedélyeztetése a villamos szolgáltató felé.
  • Hogy néz ki ez a gyakorlatban?
    • Vegyünk egy konkrét példát. Egy családi házra a napelemes rendszert (2,7 kW) júliusban telepítettük fel. A tervezés és engedélyeztetési eljárások átfutási ideje kb. 3 hónap az oda-visszamérő („advesz” óra) óra felszereléséig. Szeptember óta 450 kW (22.500 forint) energiát termelt meg, fogyasztása 275 kW volt. Tehát a rendszer 2 hónap alatt 175 kW (8.750 forint) energiával többet termelt, ami annak is köszönhető, hogy a tudatos a vásárló energia auditot is végzett, amivel lejjebb szorította a fogyasztását! Ennek a rendszernek a kiépítése másfél millió forintba került, élettartama kb. 25 év. Sőt ezt továbbgondolva, ha fűtési időszakban a megspórolt energiát hőszivattyús fűtésre használjuk, akkor csökkenhet vagy meg is szűnhet a teljes energiafüggőségünk.
  • Mennyi idő alatt térülhet meg a napelemes beruházás egy családi ház esetében?
    • Ha csak villanyáram kiváltására, akkor körülbelül 8 év alatt, ha támogatással szeretné kivitelezni, akkor erre a legjobb az államilag támogatott Fundamenta lakáskassza, melyet fel lehet használni erre a célra. Így körülbelül 5 év alatt térülhet meg a beruházás, amennyiben hőszivattyús fűtésrendszert épít ki meglévő vagy új kazánjához és az ingatlan megfelelően szigetelt.